W niedzielę 7 marca 2010 roku startuje 68. edycja „Wyścigu ku słońcu”. Zapraszamy na prezentację wyścigu Paryż – Nicea.
Tegoroczny wyścig składa się z 8 etapów (z prologiem), a łączny dystans, który czeka na zawodników to 1288 kilometrów. W wyścigu kolarze będą walczyć o następujące klasyfikacje:
– generalną (żółta koszulka)
– punktową (zielona koszulka)
– najlepszego górala (koszulka w czerwone grochy)
– najlepszego młodzieżowca – kolarza urodzonego po 1 stycznia 1984 roku (biała koszulka)
– najlepszej drużyny
Całkowita wartość nagród pieniężnych przeznaczonych za miejsca od 1 do 10 w klasyfikacji generalnej wynosi 120 tysięcy euro, zwycięzca otrzyma 16 tysięcy euro. Bonusy czasowe do klasyfikacji generalnej przydzielane będą na 7 etapach. Na prologu bonifikaty nie obowiązują. Za lotne premie kolarze otrzymują: pierwszy 3 sekundy, drugi 2 sekundy, trzeci 1 sekundę. Na finiszu etapu: zwycięzca otrzymuje 10 sekund, drugi kolarz 6 sekund, a trzeci 4 sekundy.
Tak jak przed rokiem Paryż-Nicea rozpoczyna się od prologu. Wyścig potrwa 8 dni, do niedzieli 14 marca.
Plan transmisji telewizyjnych > tutaj
Oto jego trasa oraz etap po etapie:
Trasa Paryż – Nicea 2010:
Prolog. Montfort-l’Amaury – Montfort-l’Amaury, niedziela, 8 kilometrów.
Kolarze będą startować co minutę, pierwszy zawodnik wyruszy o godzinie 13:40, a ostatni o 16:35. Trasa prologu jest stosunkowo płaska, z jedyną premią górską 3 kategorii znajdującą się 1500 metrów od startu. Przed podjazdem jest krótki odcinek drogi wyłożonej brukiem. Na trzecim kilometrze znajduje się pomiar czasu. Następnie droga delikatnie faluje, aż do ostatniej prostej, na której walczący o czas kolarze dawać będą z siebie wszystko. Trasa prologu premiuje wszechstronnych zawodników i to właśnie oni powinni walczyć o zwycięstwo w tej próbie czasowej.
Etap 1. Saint-Arnoult-en-Yvelines – Contres, poniedziałek, 201,5 kilometra.
Płaska trasa pierwszego etapu to dobre wieści dla harcowników i przede wszystkim sprinterów. Ci drudzy mogą walczyć o punkty i bonifikaty czasowe na dwóch premiach lotnych znajdujących się na 66 i 145 kilometrze. Silne wiosenne wiatry mogą rozerwać peleton lub uniemożliwić agresywnym kolarzom skuteczną ucieczkę.
Etap 2. Contres – Limoges, wtorek, 201 kilometrów.
Pierwsza połowa drugiego etapu jest płaska i chociaż na 15 kilometrze jest premia górska trzeciej kategorii, to dopiero na około 115 kilometrze droga zaczyna się mocniej wznosić. Kolejne premie górskie są na 156 i 190 kilometrze. O sprinterach również nie zapomniano i będą oni mogli wykazać się szybkością na lotnych premiach znajdujących się na 93, 144 i 164 kilometrze. Limoges gościło już wyścig Paryż-Nicea w 2007, kiedy na ulicach tego miasta pierwszy finiszował Włoch Franco Pellizotti.
Etap 3. Saint-Junien – Aurillac, środa, 208 kilometrów.
Saint-Junien po raz pierwszy znajduje się w kalendarzu „Wyścigu ku słońcu”. Trzeci etap zapewni znaczną zmianę profilu etapu, ponieważ kolarze zbliżą się do Masywu Centralnego.
Finisz będzie identyczny z tym użytym podczas Mistrzostw Francji w 2007 roku. Selekcji faworytów do wygrania etapu powinien dokonać podjazd pod Côte de la Renaudie (kat. 2), którego szczyt znajduje się 3 kilometry od mety. Możliwa jest udana ucieczka pojedynczego kolarza, tak jak miało to miejsce podczas wspomnianych Mistrzostw Francji, po których Christophe Moreau mógł założyć granatowo-biało-czerwoną koszulkę. Na etapie jest 5 premii górskich – trzy drugiej i trzy trzeciej kategorii. Dwie premie lotne na 65 i 179 kilometrze.
Etap 4. Maurs – Mende, czwartek, 173.5 kilometra.
Maurs również gościł już Paryż-Nicea w 2007 roku. Trudności na typ etapie pojawiają się po 40 kilometrach. Ich sprawcą jest Côte de Montsalvy (kat. 2). Następnie na zawodników czekają dwie premie trzeciej kategorii na 95 i 114 kilometrze. Na 7,5 kilometra do mety zaczyna się kolejny podjazd 2 kategorii – Côte de Chabrits. Przed Mende kolarze będą musieli pokonać wymagające ostatnie wzniesienie, na którym w 2007 roku Contador zaatakował zapewniając sobie zwycięstwo. Podjazd pod Croix Neuve (górę im. Laurenta Jalaberta) liczy 3,1 kilometra, a jego średnie nachylenie wynosi 10%. Co ważne dla liczących na sukces w lipcowym Tour de France, szczyt tego samego wzniesienia będzie metą 12 etapu Touru.
Etap 5. Pernes-les-Fontaines – Aix-en-Provence, piątek, 157 kilometrów.
Po przelocie kolumny wyścigu, start kolejnego etapu odbędzie się w Pernes les Fontaines, w departamencie Vaucluse. Po wyjeździe z miasta kolarze skierują się w kierunku Col de Murs. Jest to podjazd drugiej kategorii, o długości 10,5 kilometra i średnim nachyleniu 4,3%. Później na trasie jest jeszcze kilka wzniesień, z czego 3 trzeciej kategorii. Ostatnie z nich kończy się na 30 kilometrów do mety, więc walka o zwycięstwo może rozstrzygnąć się na finiszu.
Etap 6. Peynie – Tourrettes-sur-Loup, sobota, 220 kilometrów.
Najdłuższy etap tegorocznego wyścigu startuje w Peynier, które gościło setną edycję Tour de France w 2003 roku podczas etapu z Gap do Marsylii. 30 kilometrów od startu rozpoczyna się sekwencja siedmiu premii górskich (pięciu trzeciej i dwóch drugiej kategorii). Trudności pojawią się, kiedy kolarze przekroczą 176 kilometr i rozpoczną wspinaczkę pod piękny i przerażający zarazem Col de Vence. Liczy on 9.7 kilometra o średnim nachyleniu 6.6%. Od szczytu do mety jest aż 32,5 kilometra, więc trudno liczyć na śmiały atak jednego kolarza podczas podjazdu na Col de Vence.
Etap 7. Nicea – Nicea, niedziela, 119 kilometrów.
W tym roku Nicea świętuje 150. rocznicę swojej przynależności do Francji. Start tego stosunkowo krótkiego, ale intensywnego etapu będzie miał miejsce na Promenade des Anglaise. Po premii lotnej na 19 kilometrze (druga jest 14 km przed metą), kolarze rozpoczną podjazd pierwszej kategorii pod Col de la Porte liczący 7.2 kilometra o średnim nachyleniu 7%. Powrót do Nicei wiedzie przez kolejne podjazdy pierwszej kategorii La Turbie oraz Col d’Eze. Następnie kolarze zjadą przez Villefranche-sur-Mer do Nicei. Tak jak start, meta znajduje się na Promenade des Anglais. Górzysta trasa ostatniego etapu może doprowadzić do poważnych przetasowań w klasyfikacji generalnej, a nawet zmiany lidera. Na takiej trasie jest gdzie zyskać, jest gdzie stracić.
Na starcie zobaczymy wielkich kolarzy. O końcowy triumf na pewno powalczą: ubiegłoroczny zwycięzca Paryż – Nicea, Luis Leon Sanchez, pomagał mu w tym będzie Alejandro Valverde (obaj Caisse d’Epargne), a także Alberto Contador (Astana), który w tym roku ma już na swym koncie wygraną w Volta ao Algarve. Poza tą trójką do walki zapewne włączą się: Frank Schleck (Saxo Bank), Sylvain Chavanel (Quick Step), Roman Kreuziger (Liquigas) oraz Damiano Cunego (Astana).
Lista startowa Paryż – Nicea 2010:
CAISSE D’EPARGNE (GCE) – Sporting Manager : LEDANOIS Yvon | |||
---|---|---|---|
001 | SANCHEZ Luis-Leon | ||
002 | COBO ACEBO Juan Jose | ||
003 | GARCIA ACOSTA Vicente | ||
004 | GUTIERREZ José Ivan | ||
005 | LOPEZ GARCIA David | ||
006 | PASAMONTES Luis | ||
007 | PERGET Mathieu | ||
008 | VALVERDE Alejandro |
TEAM SAXO BANK (SAX) – Sporting Manager : ANDERSEN Kim | |||
---|---|---|---|
011 | SCHLECK Frank | ||
012 | DIDIER Laurent | ||
013 | FUGLSANG Jakob | ||
014 | HAEDO Juan Jose | ||
015 | LARSSON Gustav | ||
016 | PORTE Richie | ||
017 | SORENSEN Chris | ||
018 | VOIGT Jens |
QUICK STEP CYCLING TEAM (QST) – Sporting Manager : PEETERS Wilfried | |||
---|---|---|---|
021 | CHAVANEL Sylvain | ||
022 | BARREDO Carlos | ||
023 | DE WEERT Kevin | ||
024 | MAES Nicolas | ||
025 | PINEAU Jérôme | ||
026 | SEELDRAYERS Kevin | ||
027 | VAN IMPE Kévin | ||
028 | WEYLANDT Wouter |
ASTANA (AST) – Sporting Manager : MARTINELLI Giuseppe | |||
---|---|---|---|
031 | CONTADOR Alberto | ||
032 | FOFONOV Dmitriy | ||
033 | GOUROV Maxim | ||
034 | GRIVKO Andriy | ||
035 | NAVARRO Daniel | ||
036 | NOVAL GONZALEZ Benjamin | ||
037 | PEREIRO SIO Oscar | ||
038 | STANGELJ Gorazd |
TEAM HTC – COLUMBIA (THR) – Sporting Manager : PEIPER Allan | |||
---|---|---|---|
041 | MARTIN Tony | ||
042 | GOSS Matthew Harley | ||
043 | GREIPEL André | ||
044 | HANSEN Adam | ||
045 | LEWIS Craig | ||
046 | MONFORT Maxime | ||
047 | ROULSTON Hayden | ||
048 | SIEBERG Marcel |
LIQUIGAS-DOIMO (LIQ) – Sporting Manager : SCIREA Mario | |||
---|---|---|---|
051 | KREUZIGER Roman | ||
052 | CHICCHI Francesco | ||
053 | FINETTO Mauro | ||
054 | KUCHYNSKI Aliaksandr | ||
055 | SAGAN Peter | ||
056 | SANTAROMITA Ivan | ||
057 | VANDBORG Brian | ||
058 | WILLEMS Frederik |
CERVELO TEST TEAM (CTT) – Sporting Manager : SANS VEGA Alex | |||
---|---|---|---|
061 | HAUSSLER Heinrich | ||
062 | FLORENCIO Xavier | ||
063 | GUSTOV Volodymir | ||
064 | KING Ted | ||
065 | LLOYD Daniel | ||
066 | NOVOA MENEDEZ Joaquin | ||
067 | ROLLIN Dominique | ||
068 | TONDO Xavier |
OMEGA PHARMA – LOTTO (OLO) – Sporting Manager : FRISON Herman | |||
---|---|---|---|
071 | VAN DEN BROECK Jurgen | ||
072 | DE GREEF Francis | ||
073 | DELAGE Mickaël | ||
074 | GILBERT Philippe | ||
075 | MORENO FERNANDEZ Daniel | ||
076 | PERAUD Jean-Christophe | ||
077 | ROELANDTS Jürgen | ||
078 | VAN GOOLEN Jurgen |
FRANCAISE DES JEUX (FDJ) – Sporting Manager : MADIOT Yvon | |||
---|---|---|---|
081 | LE MEVEL Christophe | ||
082 | CASAR Sandy | ||
083 | CHEREL Mickael | ||
084 | DI GREGORIO Rémy | ||
085 | GERARD Arnaud | ||
086 | GESLIN Anthony | ||
087 | LADAGNOUS Matthieu | ||
088 | SULZBERGER Wesley |
RABOBANK (RAB) – Sporting Manager : DEKKER Erik | |||
---|---|---|---|
091 | BOOM Lars | ||
092 | FLENS Rick | ||
093 | LEEZER Tom | ||
094 | MOERENHOUT Koos | ||
095 | POSTHUMA Joost | ||
096 | TANKINK Bram | ||
097 | VAN EMDEN Jos | ||
098 | VAN WINDEN Dennis |
TEAM RADIOSHACK (RSH) – Sporting Manager : GALLOPIN Alain | |||
---|---|---|---|
101 | LEIPHEIMER Levi | ||
102 | BRAJKOVIC Janez | ||
103 | HORNER Christopher | ||
104 | LEQUATRE Geoffroy | ||
105 | MACHADO Tiago | ||
106 | POPOVYCH Yaroslav | ||
107 | ROSSELER Sébastien | ||
108 | STEEGMANS Gert |
AG2R-LA MONDIALE (ALM) – Sporting Manager : LAVENU Vincent | |||
---|---|---|---|
111 | VALJAVEC Tadej | ||
112 | BOUET Maxime | ||
113 | CHAMPION Dimitri | ||
114 | DESSEL Cyril | ||
115 | LE LAY David | ||
116 | LOUBET Julien | ||
117 | RIBLON Christophe | ||
118 | ROCHE Nicolas |
GARMIN – TRANSITIONS (GRM) – Sporting Manager : MARIE Lionel | |||
---|---|---|---|
121 | MILLAR David | ||
122 | DANIELSON Tom | ||
123 | KESSIAKOFF Fredrik | ||
124 | MARTIN Daniel | ||
125 | MEIER Christian | ||
126 | PETERSON Thomas | ||
127 | TUFT Svein | ||
128 | VANDEVELDE Christian |
EUSKALTEL – EUSKADI (EUS) – Sporting Manager : GONZALEZ GALDEANO Igor | |||
---|---|---|---|
131 | SANCHEZ Samuel | ||
132 | FERNANDEZ Koldo | ||
133 | INTXAUSTI Benat | ||
134 | MARTINEZ Egoi | ||
135 | NIEVE Mikel | ||
136 | SICARD Romain | ||
137 | VELASCO Ivan | ||
138 | VERDUGO Gorka |
LAMPRE – FARNESE (LAM) – Sporting Manager : PIOVANI Maurizio | |||
---|---|---|---|
141 | CUNEGO Damiano | ||
142 | BOLE Grega | ||
143 | BONO Matteo | ||
144 | LOOSLI David | ||
145 | LORENZETTO Mirco | ||
146 | PONZI Simone | ||
147 | RIGHI Daniele | ||
148 | SPEZIALETTI Alessandro |
KATUSHA TEAM (KAT) – Sporting Manager : KONYSHEV Dimitri | |||
---|---|---|---|
151 | IVANOV Serguei | ||
152 | BOTCHAROV Alexandre | ||
153 | HORRACH Joan | ||
154 | KOLOBNEV Alexandr | ||
155 | NAPOLITANO Danilo | ||
156 | PETROV Evgeni | ||
157 | RODRIGUEZ Joaquim | ||
158 | VORGANOV Eduard |
BBOX BOUYGUES TELECOM (BTL) – Sporting Manager : ROUS Didier | |||
---|---|---|---|
161 | FEDRIGO Pierrick | ||
162 | BONNET William | ||
163 | GAUTIER Cyril | ||
164 | PICHOT Alexandre | ||
165 | ROLLAND Pierre | ||
166 | TROFIMOV Yury | ||
167 | TURGOT Sébastien | ||
168 | VOECKLER Thomas |
TEAM SKY (SKY) – Sporting Manager : YATES Sean | |||
---|---|---|---|
171 | GERRANS Simon | ||
172 | CALZATI Sylvain | ||
173 | CARLSTRÖM Kjell | ||
174 | CIONI Dario David | ||
175 | CUMMINGS Stephen | ||
176 | HENDERSON Gregory | ||
177 | PAUWELS Serge | ||
178 | THOMAS Geraint |
COFIDIS LE CREDIT EN LIGNE (COF) – Sporting Manager : VAN LONDERSELE Francis | |||
---|---|---|---|
181 | PAURIOL Rémi | ||
182 | AUGE Stéphane | ||
183 | DUMOULIN Samuel | ||
184 | DUQUE Leonardo | ||
185 | EL FARES Julien | ||
186 | MINARD Sébastien | ||
187 | MOINARD Amaël | ||
188 | TAARAMAE Reine |
VACANSOLEIL PRO CYCLING TEAM (VAC) – Sporting Manager : VAN DER SCHUEREN Hilaire | |||
---|---|---|---|
191 | BOZIC Borut | ||
192 | FEILLU Brice | ||
193 | FEILLU Romain | ||
194 | HOOGERLAND Johnny | ||
195 | LEUKEMANS Bjorn | ||
196 | MARCATO Marco | ||
197 | MOURIS Jens | ||
198 | ONGARATO Alberto |
SAUR-SOJASUN (SAU) – Sporting Manager : HEULOT Stéphane | |||
---|---|---|---|
201 | CASPER Jimmy | ||
202 | COPPEL Jérôme | ||
203 | ENGOULVENT Jimmy | ||
204 | GALLAND Jeremy | ||
205 | LEMOINE Cyril | ||
206 | MANGEL Laurent | ||
207 | MARINO Jean Marc | ||
208 | TALABARDON Yannick |