W niedzielę 7 marca 2010 roku startuje 68. edycja „Wyścigu ku słońcu”. Zapraszamy na prezentację wyścigu Paryż – Nicea.


Tegoroczny wyścig składa się z 8 etapów (z prologiem), a łączny dystans, który czeka na zawodników to 1288 kilometrów. W wyścigu kolarze będą walczyć o następujące klasyfikacje:

– generalną (żółta koszulka)

– punktową (zielona koszulka)

– najlepszego górala (koszulka w czerwone grochy)

– najlepszego młodzieżowca – kolarza urodzonego po 1 stycznia 1984 roku (biała koszulka)

– najlepszej drużyny

Całkowita wartość nagród pieniężnych przeznaczonych za miejsca od 1 do 10 w klasyfikacji generalnej wynosi 120 tysięcy euro, zwycięzca otrzyma 16 tysięcy euro. Bonusy czasowe do klasyfikacji generalnej przydzielane będą na 7 etapach. Na prologu bonifikaty nie obowiązują. Za lotne premie kolarze otrzymują: pierwszy 3 sekundy, drugi 2 sekundy, trzeci 1 sekundę. Na finiszu etapu: zwycięzca otrzymuje 10 sekund, drugi kolarz 6 sekund, a trzeci 4 sekundy.

Tak jak przed rokiem Paryż-Nicea rozpoczyna się od prologu. Wyścig potrwa 8 dni, do niedzieli 14 marca.

Plan transmisji telewizyjnych > tutaj

Oto jego trasa oraz etap po etapie:

Trasa Paryż – Nicea 2010:

Prolog. Montfort-l’Amaury – Montfort-l’Amaury, niedziela, 8 kilometrów.

Kolarze będą startować co minutę, pierwszy zawodnik wyruszy o godzinie 13:40, a ostatni o 16:35. Trasa prologu jest stosunkowo płaska, z jedyną premią górską 3 kategorii znajdującą się 1500 metrów od startu. Przed podjazdem jest krótki odcinek drogi wyłożonej brukiem. Na trzecim kilometrze znajduje się pomiar czasu. Następnie droga delikatnie faluje, aż do ostatniej prostej, na której walczący o czas kolarze dawać będą z siebie wszystko. Trasa prologu premiuje wszechstronnych zawodników i to właśnie oni powinni walczyć o zwycięstwo w tej próbie czasowej.

Etap 1. Saint-Arnoult-en-Yvelines – Contres, poniedziałek, 201,5 kilometra.

Płaska trasa pierwszego etapu to dobre wieści dla harcowników i przede wszystkim sprinterów. Ci drudzy mogą walczyć o punkty i bonifikaty czasowe na dwóch premiach lotnych znajdujących się na 66 i 145 kilometrze. Silne wiosenne wiatry mogą rozerwać peleton lub uniemożliwić agresywnym kolarzom skuteczną ucieczkę.

Etap 2. Contres – Limoges, wtorek, 201 kilometrów.

Pierwsza połowa drugiego etapu jest płaska i chociaż na 15 kilometrze jest premia górska trzeciej kategorii, to dopiero na około 115 kilometrze droga zaczyna się mocniej wznosić. Kolejne premie górskie są na 156 i 190 kilometrze. O sprinterach również nie zapomniano i będą oni mogli wykazać się szybkością na lotnych premiach znajdujących się na 93, 144 i 164 kilometrze. Limoges gościło już wyścig Paryż-Nicea w 2007, kiedy na ulicach tego miasta pierwszy finiszował Włoch Franco Pellizotti.

Etap 3. Saint-Junien – Aurillac, środa, 208 kilometrów.

Saint-Junien po raz pierwszy znajduje się w kalendarzu „Wyścigu ku słońcu”. Trzeci etap zapewni znaczną zmianę profilu etapu, ponieważ kolarze zbliżą się do Masywu Centralnego.

Finisz będzie identyczny z tym użytym podczas Mistrzostw Francji w 2007 roku. Selekcji faworytów do wygrania etapu powinien dokonać podjazd pod Côte de la Renaudie (kat. 2), którego szczyt znajduje się 3 kilometry od mety. Możliwa jest udana ucieczka pojedynczego kolarza, tak jak miało to miejsce podczas wspomnianych Mistrzostw Francji, po których Christophe Moreau mógł założyć granatowo-biało-czerwoną koszulkę. Na etapie jest 5 premii górskich – trzy drugiej i trzy trzeciej kategorii. Dwie premie lotne na 65 i 179 kilometrze.

Etap 4. Maurs – Mende, czwartek, 173.5 kilometra.

Maurs również gościł już Paryż-Nicea w 2007 roku. Trudności na typ etapie pojawiają się po 40 kilometrach. Ich sprawcą jest Côte de Montsalvy (kat. 2). Następnie na zawodników czekają dwie premie trzeciej kategorii na 95 i 114 kilometrze. Na 7,5 kilometra do mety zaczyna się kolejny podjazd 2 kategorii – Côte de Chabrits. Przed Mende kolarze będą musieli pokonać wymagające ostatnie wzniesienie, na którym w 2007 roku Contador zaatakował zapewniając sobie zwycięstwo. Podjazd pod Croix Neuve (górę im. Laurenta Jalaberta) liczy 3,1 kilometra, a jego średnie nachylenie wynosi 10%. Co ważne dla liczących na sukces w lipcowym Tour de France, szczyt tego samego wzniesienia będzie metą 12 etapu Touru.

Etap 5. Pernes-les-Fontaines – Aix-en-Provence, piątek, 157 kilometrów.

Po przelocie kolumny wyścigu, start kolejnego etapu odbędzie się w Pernes les Fontaines, w departamencie Vaucluse. Po wyjeździe z miasta kolarze skierują się w kierunku Col de Murs. Jest to podjazd drugiej kategorii, o długości 10,5 kilometra i średnim nachyleniu 4,3%. Później na trasie jest jeszcze kilka wzniesień, z czego 3 trzeciej kategorii. Ostatnie z nich kończy się na 30 kilometrów do mety, więc walka o zwycięstwo może rozstrzygnąć się na finiszu.

Etap 6. Peynie – Tourrettes-sur-Loup, sobota, 220 kilometrów.

Najdłuższy etap tegorocznego wyścigu startuje w Peynier, które gościło setną edycję Tour de France w 2003 roku podczas etapu z Gap do Marsylii. 30 kilometrów od startu rozpoczyna się sekwencja siedmiu premii górskich (pięciu trzeciej i dwóch drugiej kategorii). Trudności pojawią się, kiedy kolarze przekroczą 176 kilometr i rozpoczną wspinaczkę pod piękny i przerażający zarazem Col de Vence. Liczy on 9.7 kilometra o średnim nachyleniu 6.6%. Od szczytu do mety jest aż 32,5 kilometra, więc trudno liczyć na śmiały atak jednego kolarza podczas podjazdu na Col de Vence.

Etap 7. Nicea – Nicea, niedziela, 119 kilometrów.

W tym roku Nicea świętuje 150. rocznicę swojej przynależności do Francji. Start tego stosunkowo krótkiego, ale intensywnego etapu będzie miał miejsce na Promenade des Anglaise. Po premii lotnej na 19 kilometrze (druga jest 14 km przed metą), kolarze rozpoczną podjazd pierwszej kategorii pod Col de la Porte liczący 7.2 kilometra o średnim nachyleniu 7%. Powrót do Nicei wiedzie przez kolejne podjazdy pierwszej kategorii La Turbie oraz Col d’Eze. Następnie kolarze zjadą przez Villefranche-sur-Mer do Nicei. Tak jak start, meta znajduje się na Promenade des Anglais. Górzysta trasa ostatniego etapu może doprowadzić do poważnych przetasowań w klasyfikacji generalnej, a nawet zmiany lidera. Na takiej trasie jest gdzie zyskać, jest gdzie stracić.

Na starcie zobaczymy wielkich kolarzy. O końcowy triumf na pewno powalczą: ubiegłoroczny zwycięzca Paryż – Nicea,  Luis Leon Sanchez, pomagał mu w tym będzie Alejandro Valverde  (obaj Caisse d’Epargne), a także Alberto Contador (Astana), który w tym roku ma już na swym koncie wygraną w Volta ao Algarve. Poza tą trójką do walki zapewne włączą się: Frank Schleck (Saxo Bank), Sylvain Chavanel (Quick Step), Roman Kreuziger (Liquigas) oraz Damiano Cunego (Astana).

Lista startowa Paryż – Nicea 2010:

CAISSE D’EPARGNE (GCE) ESP – Sporting Manager : LEDANOIS Yvon
001 SANCHEZ Luis-Leon ESP
002 COBO ACEBO Juan Jose ESP
003 GARCIA ACOSTA Vicente ESP
004 GUTIERREZ José Ivan ESP
005 LOPEZ GARCIA David ESP
006 PASAMONTES Luis ESP
007 PERGET Mathieu FRA
008 VALVERDE Alejandro ESP
TEAM SAXO BANK (SAX) DEN – Sporting Manager : ANDERSEN Kim
011 SCHLECK Frank LUX
012 DIDIER Laurent LUX
013 FUGLSANG Jakob DEN
014 HAEDO Juan Jose ARG
015 LARSSON Gustav SWE
016 PORTE Richie AUS
017 SORENSEN Chris DEN
018 VOIGT Jens GER
QUICK STEP CYCLING TEAM (QST) BEL – Sporting Manager : PEETERS Wilfried
021 CHAVANEL Sylvain FRA
022 BARREDO Carlos ESP
023 DE WEERT Kevin BEL
024 MAES Nicolas BEL
025 PINEAU Jérôme FRA
026 SEELDRAYERS Kevin BEL
027 VAN IMPE Kévin BEL
028 WEYLANDT Wouter BEL
ASTANA (AST) KAZ – Sporting Manager : MARTINELLI Giuseppe
031 CONTADOR Alberto ESP
032 FOFONOV Dmitriy KAZ
033 GOUROV Maxim KAZ
034 GRIVKO Andriy UKR
035 NAVARRO Daniel ESP
036 NOVAL GONZALEZ Benjamin ESP
037 PEREIRO SIO Oscar ESP
038 STANGELJ Gorazd SLO
TEAM HTC – COLUMBIA (THR) USA – Sporting Manager : PEIPER Allan
041 MARTIN Tony GER
042 GOSS Matthew Harley AUS
043 GREIPEL André GER
044 HANSEN Adam AUS
045 LEWIS Craig USA
046 MONFORT Maxime BEL
047 ROULSTON Hayden NZL
048 SIEBERG Marcel GER
LIQUIGAS-DOIMO (LIQ) ITA – Sporting Manager : SCIREA Mario
051 KREUZIGER Roman CZE
052 CHICCHI Francesco ITA
053 FINETTO Mauro ITA
054 KUCHYNSKI Aliaksandr BLR
055 SAGAN Peter SVK
056 SANTAROMITA Ivan ITA
057 VANDBORG Brian DEN
058 WILLEMS Frederik BEL
CERVELO TEST TEAM (CTT) SUI – Sporting Manager : SANS VEGA Alex
061 HAUSSLER Heinrich GER
062 FLORENCIO Xavier ESP
063 GUSTOV Volodymir UKR
064 KING Ted USA
065 LLOYD Daniel GBR
066 NOVOA MENEDEZ Joaquin ESP
067 ROLLIN Dominique CAN
068 TONDO Xavier ESP
OMEGA PHARMA – LOTTO (OLO) BEL – Sporting Manager : FRISON Herman
071 VAN DEN BROECK Jurgen BEL
072 DE GREEF Francis BEL
073 DELAGE Mickaël FRA
074 GILBERT Philippe BEL
075 MORENO FERNANDEZ Daniel ESP
076 PERAUD Jean-Christophe FRA
077 ROELANDTS Jürgen BEL
078 VAN GOOLEN Jurgen BEL
FRANCAISE DES JEUX (FDJ) FRA – Sporting Manager : MADIOT Yvon
081 LE MEVEL Christophe FRA
082 CASAR Sandy FRA
083 CHEREL Mickael FRA
084 DI GREGORIO Rémy FRA
085 GERARD Arnaud FRA
086 GESLIN Anthony FRA
087 LADAGNOUS Matthieu FRA
088 SULZBERGER Wesley AUS
RABOBANK (RAB) NED – Sporting Manager : DEKKER Erik
091 BOOM Lars NED
092 FLENS Rick NED
093 LEEZER Tom NED
094 MOERENHOUT Koos NED
095 POSTHUMA Joost NED
096 TANKINK Bram NED
097 VAN EMDEN Jos NED
098 VAN WINDEN Dennis NED
TEAM RADIOSHACK (RSH) USA – Sporting Manager : GALLOPIN Alain
101 LEIPHEIMER Levi USA
102 BRAJKOVIC Janez SLO
103 HORNER Christopher USA
104 LEQUATRE Geoffroy FRA
105 MACHADO Tiago POR
106 POPOVYCH Yaroslav UKR
107 ROSSELER Sébastien BEL
108 STEEGMANS Gert BEL
AG2R-LA MONDIALE (ALM) FRA – Sporting Manager : LAVENU Vincent
111 VALJAVEC Tadej SLO
112 BOUET Maxime FRA
113 CHAMPION Dimitri FRA
114 DESSEL Cyril FRA
115 LE LAY David FRA
116 LOUBET Julien FRA
117 RIBLON Christophe FRA
118 ROCHE Nicolas IRL
GARMIN – TRANSITIONS (GRM) USA – Sporting Manager : MARIE Lionel
121 MILLAR David GBR
122 DANIELSON Tom USA
123 KESSIAKOFF Fredrik SWE
124 MARTIN Daniel IRL
125 MEIER Christian CAN
126 PETERSON Thomas USA
127 TUFT Svein CAN
128 VANDEVELDE Christian USA
EUSKALTEL – EUSKADI (EUS) ESP – Sporting Manager : GONZALEZ GALDEANO Igor
131 SANCHEZ Samuel ESP
132 FERNANDEZ Koldo ESP
133 INTXAUSTI Benat ESP
134 MARTINEZ Egoi ESP
135 NIEVE Mikel ESP
136 SICARD Romain FRA
137 VELASCO Ivan ESP
138 VERDUGO Gorka ESP
LAMPRE – FARNESE (LAM) ITA – Sporting Manager : PIOVANI Maurizio
141 CUNEGO Damiano ITA
142 BOLE Grega SLO
143 BONO Matteo ITA
144 LOOSLI David SUI
145 LORENZETTO Mirco ITA
146 PONZI Simone ITA
147 RIGHI Daniele ITA
148 SPEZIALETTI Alessandro ITA
KATUSHA TEAM (KAT) RUS – Sporting Manager : KONYSHEV Dimitri
151 IVANOV Serguei RUS
152 BOTCHAROV Alexandre RUS
153 HORRACH Joan ESP
154 KOLOBNEV Alexandr RUS
155 NAPOLITANO Danilo ITA
156 PETROV Evgeni RUS
157 RODRIGUEZ Joaquim ESP
158 VORGANOV Eduard RUS
BBOX BOUYGUES TELECOM (BTL) FRA – Sporting Manager : ROUS Didier
161 FEDRIGO Pierrick FRA
162 BONNET William FRA
163 GAUTIER Cyril FRA
164 PICHOT Alexandre FRA
165 ROLLAND Pierre FRA
166 TROFIMOV Yury RUS
167 TURGOT Sébastien FRA
168 VOECKLER Thomas FRA
TEAM SKY (SKY) GBR – Sporting Manager : YATES Sean
171 GERRANS Simon AUS
172 CALZATI Sylvain FRA
173 CARLSTRÖM Kjell FIN
174 CIONI Dario David ITA
175 CUMMINGS Stephen GBR
176 HENDERSON Gregory NZL
177 PAUWELS Serge BEL
178 THOMAS Geraint GBR
COFIDIS LE CREDIT EN LIGNE (COF) FRA – Sporting Manager : VAN LONDERSELE Francis
181 PAURIOL Rémi FRA
182 AUGE Stéphane FRA
183 DUMOULIN Samuel FRA
184 DUQUE Leonardo COL
185 EL FARES Julien FRA
186 MINARD Sébastien FRA
187 MOINARD Amaël FRA
188 TAARAMAE Reine EST
VACANSOLEIL PRO CYCLING TEAM (VAC) NED – Sporting Manager : VAN DER SCHUEREN Hilaire
191 BOZIC Borut SLO
192 FEILLU Brice FRA
193 FEILLU Romain FRA
194 HOOGERLAND Johnny NED
195 LEUKEMANS Bjorn BEL
196 MARCATO Marco ITA
197 MOURIS Jens NED
198 ONGARATO Alberto ITA
SAUR-SOJASUN (SAU) FRA – Sporting Manager : HEULOT Stéphane
201 CASPER Jimmy FRA
202 COPPEL Jérôme FRA
203 ENGOULVENT Jimmy FRA
204 GALLAND Jeremy FRA
205 LEMOINE Cyril FRA
206 MANGEL Laurent FRA
207 MARINO Jean Marc FRA
208 TALABARDON Yannick FRA
Poprzedni artykułVuelta Ciclista a la Region de Murcia, 4 etap, kat. 2.1., Hiszpania, 3-7.03.2010
Następny artykułValverde pakuje walizki
Pomysłodawca, założyciel i właściciel naszosie.pl. Z wykształcenia ekonomista, kilkanaście lat zarządzający oddziałami banków. Pracę w „korpo” zakończył w 2013 i wtedy to zdecydował poświęcić się tylko pasji. Na szosie jeździ amatorsko od ponad 20 lat. Mąż i ojciec dwóch synów.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments