Już w czwartek, 6 maja startuje 45. edycja wyścigu Szlakiem Grodów Piastowskich. Zapraszamy na prezentację rozgrywanej na Dolnym Śląsku etapówki, która jest jedną z największych imprez kolarskich w Polsce.

Tegoroczna edycja Grodów Piastowskich potrwa od czwartku 6 maja do niedzieli 9 maja. Wyścig będzie się składał z kryterium na ulicach Legnicy i czterech etapów, w tym dwóch rozegranych w niedzielę: rano zawodnicy wystartują w jeździe indywidualnej na czas, natomiast po południu odbędzie się ostatni etap kończący wyścig z metą w Legnicy.

W Polsce rozgrywane są tylko dwie etapówki o randze 2.1. Poza „Grodami” jeszcze jest wyścig „Solidarności”. Dla niektórych zawodników są to jedyne możliwości odniesienia sukcesu na tak ważnych wyścigach w Polsce.

W wyścigu wystartuje 16 zespołów, w tym dwa z tzw. II dywizji – CCC Polsat Polkowice i Vorarlberg-Corratec. W stawce znajdzie się pięć polskich ekip kontynentalnych (Mróz Active-Jet, DHL-Author, Legia-Felt, Romet Weltour Dębica, Aktio Group Mostostal Puławy) oraz Reprezentacja Polski i Reprezentacja Polski U23.

Trasa wyścigu:


KRYTERIUM, 6 maja 2010, LEGNICA – LEGNICA – 32,0 km

W czwartkowy wieczór, o godzinie 19:00, rozpocznie się kryterium na ulicach Legnicy otwierające 45. wyścig Szlakiem Grodów Piastowskich. Mimo że wyniki tej rywalizacji nie zostaną wliczone do klasyfikacji generalnej, to do piątkowego etapu zwycięzca kryterium będzie mógł wystartować w złotej koszulce lidera wyścigu. Kolarze będą rywalizować na płaskiej trasie biegnącej wzdłuż ulic Piastowskiej, Nowej, Partyzantów i Senatorskiej. Miejsce rozgrywania zawodów uświetnia wspaniały XII-wieczny Zamek Piastowski  Do pokonania zawodnicy będą mieli 20 rund o długości 1,6 kilometra. Typowe dla kryterium ulicznego szybkie tempo, hamowanie przed zakrętami i rozkręcanie na wyjściach z wiraży z pewnością przykują uwagę publiczności.

1. ETAP, 7 maja 2010 – JAWOR – ZŁOTORYJA – 158,3 km

Piątkowy etap będzie dla kolarzy bardzo wymagający. Składa się on z łącznie czterech premii górskich pierwszej kategorii: Kapeli 617 m n.p.m. oraz trzykrotnie pokonywanym podjeździe w miejscowości Podgórki 570 m n.p.m. Wzniesienia te znajdują się w środkowej części trasy, ostatnie z nich kończy się na 121. kilometrze. Stąd do mety jest już stosunkowo płasko, na zawodników czekają jedynie niewielkie wzniesienia. Na ostatnim kilometrze prowadzącym do mety droga bardzo ostro pnie się w górę, co zapewni wielkie emocje w przypadku, gdy o zwycięstwo walczyć będzie grupka kolarzy.

2. ETAP, 8 maja 2010 – ŚWIDNICA – DZIERŻONIÓW – 167,8 km

Jeśli piątkowy etap można nazwać trudny, to sobotni odcinek ze Świdnicy do Dzierżoniowa należy określić mianem „bardzo trudny”. Zaraz po starcie kolarze będą musieli podjechać pod dwie niespełna 600-metrowe przełęcze Palczyk oraz Niedźwiedzią (obie kat.2). Kolejny podjazd kończy się na 39. kilometrze i jest to premia górska pierwszej kategorii Przełęcz Walimska 765 m n.p.m. Przez następne 30 kilometrów zawodnicy będą mogli nieco odsapnąć, aby żwawo zaatakować kolejne przełęcze: Jugowską (805 m n.p.m., kat.1), Sokolą (754 m n.p.m., kat.2), Walimską (755 m n.p.m., kat.1). Na drugiej rundzie kolarze pokonają po raz drugi te same trzy przełęcze. Ostatnie 8 kilometrów do mety w Dzierżoniowie jest płaskie. Jest duża szansa, że na tym etapie kilku kolarzy może stracić szanse na końcowy triumf w wyścigu.

3. ETAP, 9 maja 2010 – POLKOWICE – POLKOWICE – 26,7 km

Pierwszy niedzielny etap to jazda indywidualna na czas na dystansie niespełna 27 kilometrów. Start pierwszego zawodnika przewidziany jest na godzinę 10:00. Trasa jest całkowicie płaska z wyjątkiem krótkiego wzniesienia znajdującego się tuż przed metą. Jednak kilka ostrych zakrętów i skrzyżowań da się we znaki walczącym o zwycięstwo kolarzom. Na 23. kilometrze miejscowości Tarnówek jest nawrót do mety, która znajduje się w tym samym miejscu, gdzie start na ulicy Kard. B. Kominka.

4. ETAP, 9 maja 2010 – RUDNA – LEGNICA – 82,8 km

Ostatnia szansa na odrobienie strat w klasyfikacjach lub na wygranie pojedynczego etapu. Drugi niedzielny odcinek rozpocznie się o godzinie 17:30 i choć liczyć będzie zaledwie 83 kilometry, to pokonywane szybkim tempem rundy z pewnością dadzą się kolarzom we znaki. Trasa jest płaska i wiedzie z Rudnej do Legnicy, gdzie zawodnicy będą mieli do przejechania trzy pętle wzdłuż ulic  , liczące 2,8 kilometra każda. Finisz na ulicy F.Skarbka w Legnicy.

Wśród faworytów wymienialibyśmy: Tomasza Marczyńskiego, który w zagranicznych wyścigach tego sezonu spisywał się najlepiej spośród kolarzy CCC Polsat, Krzysztofa Jeżowskiego (CCC Polsat) – aktualnego Mistrza Polski, groźnego na każdym płaskim etapie, Łukasza Bodnara (CCC Polsat) świetnie jeżdżącego na czas, Mariusza Witeckiego (Mróz ActiveJet) zeszłorocznego triumfatora wyścigu.W Aktio Mostostal Puławy powinien powalczyć Adam Wadecki i Dariusz Rudnicki na płaskich etapach oraz Robert Radosz. W Romet Weltour Dębica liderem będzie Vladymir Duma, a u jego boku pojedzie równie utytułowany Dariusz Baranowski.

Ponadto, Andre Schulze (PSK Whirpool) zwycięzca Memoriału Trochanowskiego zapewne będzie chciał udowodnić, że zwycięstwo w Baboszewie to nie przypadek. W Amore&Vita liderem będzie Jarosław Dąbrowski.

Pełna lista startowa > tutaj

Kolarze będą rywalizować o koszulki:

Złotą – lidera klasyfikacji generalnej
Patronat: KGHM Polska Miedź SA

Zieloną – lidera klasyfikacji punktowej
Patronat: Pol-Miedź Trans

Pomarańczową – lidera klasyfikacji górskiej
Patronat: CCC

Białą – lidera klasyfikacji młodzieżowej
Patronat: Bank BGŻ

Zespoły zgłoszone do 45. wyścigu Szlakiem Grodów Piastowskich:

MRÓZ ACTIIVJET

CDC CAVALIERE

CCC POLSAT POLKOWICE

PCT VORARLBERG-CORRATEC

DHL AUTHOR

AMORE & VITA – CONAD

BK LOBORIKA

AKTIO GROUP MOSTOSTAL PUŁAWY

TEAM NUTRIXXION SPARKASSE

TEAM NETAPP

LEGIA – FELT

PSK WHIRPOOL-AUTHOR

ROMET WELTOUR DĘBICA

LKT BRANDENBURG

POLISH NATIONAL TEAM U 23

POLISH NATIONAL TEAM

Poprzedni zwycięzcy:

  • 1966 Henryk Kowalski (Lechia Gdańsk)
  • 1967 Rajmund Zieliński (Gryf Szczecin)
  • 1968 Ryszard Gac (Agromel Toruń)
  • 1969 Jurij Dmitriew (ZSRR)
  • 1970 Ringold Kalanienieks (ZSRR)
  • 1971 Stanisław Gazda (Start Bielsko)
  • 1972 Mieczysław Szurko (LKS Strzelce Krajeńskie)
  • 1973 Tadeusz Prasek (Birkut Goleniow)
  • 1974 Wiesław Kornacki (Lech Poznań)
  • 1975 Edward Barcik (LKS Ziemia Opolska)
  • 1976 Stanisław Mikołajczuk (Legia Warszawa)
  • 1977 Stanisław Szozda (LKS Ziemia Opolska)
  • 1978 Ryszard Szurkowski (Dolmel Wrocław)
  • 1979 Sławomir Podwójniak (Budowlani Wieluä)
  • 1980 Stanisław Nieumierzycki (LZS Pomorze Stargard)
  • 1981 Ryszard Szurkowski (Polonez Warszawa)
  • 1982 Jerzy Jagieła (Gwardia Łódź)
  • 1983 Tadeusz Mytnik (Flota Gdynia)
  • 1984 Zdzisław Wrona (Legia Warszawa)
  • 1985 Mieczysław Karłowicz (Moto-Jelcz)
  • 1986 Zdzisław Wrona (Moto-Jelcz)
  • 1987 Zenon Jaskuła (Orlęta Gorzów)
  • 1988 Jacek Bodyk (Górnik Polkowice)
  • 1989 Zbigniew Rudyk (Moto-Jelcz)
  • 1990 Marek Wrona (Moto-Jelcz)
  • 1991 Józef Moczadłowski (Flota Gdynia)
  • 1992 Artur Krzeszowiec (Krupiński Suszec)
  • 1993 Czesław Rajch (CK Wrocław)
  • 1994 Paweł Niedźwiecki (Pekaes Lang Rower Legia Warszawa)
  • 1995 Grzegorz Piwowarski (EB Victoria Rybnik)
  • 1996 Sławomir Chrzanowski (Zibi Casio Kolejarz Częstochowa)
  • 1997 Piotr Zaradny (KTK Winiary Kalisz)
  • 1998 Andrzej Sypytkowski (Mróz)
  • 1999 Piotr Wadecki (Mróz)
  • 2000 Piotr Wadecki (Mróz)
  • 2001 Eugen Wacker (Mróz)
  • 2002 Krzysztof Szafrański (CCC – Polsat)
  • 2003 Artur Krasiński (Mikomax Browar Staropolski)
  • 2004 Piotr Przydział (Hoop CCC Polsat)
  • 2005 Zbigniew Piątek (Intel-Action)
  • 2006 Tomasz Kiendyś (Knauf Team)
  • 2007 Tomasz Kiendyś (CCC Polsat Polkowice)
  • 2008 Bartosz Huzarski (szosowa reprezentacja Polski)
  • 2009 Mariusz Witecki (Mróz Continental Team)

Profile + plakat : www.grody.com.pl

Poprzedni artykułVan Popel wygrywa etap otwarcia Wyścigu Pokoju Juniorów. Michał Czerkies 10.
Następny artykułRegulamin ogólnopolskiego wyścigu o Puchar Wójta Gminy Masłów „Przełomem Lubrzanki”, 08.05.2010 I edycja Pucharu Gór Świętokrzyskich
Pomysłodawca, założyciel i właściciel naszosie.pl. Z wykształcenia ekonomista, kilkanaście lat zarządzający oddziałami banków. Pracę w „korpo” zakończył w 2013 i wtedy to zdecydował poświęcić się tylko pasji. Na szosie jeździ amatorsko od ponad 20 lat. Mąż i ojciec dwóch synów.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments