Znany włoski producent osprzętu CAMPAGNOLO wkracza w nowy sezon 2013 z nową wersją grupy ATHENA 11 S EPS (Electronic Power Shift).

Nad system elektronicznej zmiany przełożeń Campagnolo pracowało już w 2005 roku, jednak problemem była woda/wilgoć która jak wiadomo jest integralną częścią w trakcie treningów/wyścigów przy deszczowej pogodzie.

Jednak w listopadzie 2011 nastąpiło pełne wdrożenie nowego systemu EPS w najwyższej grupie Campagnolo – Super Record. Rok 2012 to kolejny krok z systemem EPS tym razem z zastosowaniem w grupie ATHENA 11 S EPS która jak pisze producent: ma być rozsądnym rozwiązaniem dla osób poszukujących profesjonalnego nowoczesnego sprzętu w przystępnej cenie.

Skupmy się jednak na samej ATHENIE 11 S EPS. Jak wskazuje nazwa – dostępne będzie 11 przełożeń (z tyłu) z elektronicznym sterowaniem.

Klamkomanetki – nowy produkt to przede wszystkim ergonomia.

Podobnie jak w wyższych grupach tak i tu mamy bardzo dobrze wyprofilowaną dźwignię do zmiany przełożenia na niższe, szczególnie kiedy mamy ręce w dolnym chwycie kierownicy. Nowy system to – jak zapewnia producent – jedno kliknięcie i mamy zmianę przełożenia w każdych warunkach pogodowych, a nawet w grubych rękawicach. Klamkomanetki ATHENY 11 S EPS są wykonane z kompozytu, a nie jak w przypadku wyższych grup z karbonu. Niemniej jednak mamy do wyboru kolorystykę gumek – czarny, biały i czerwony.

Waga : 288 g, (system linkowy –waga: 372 g)

Kolejną częścią sytemu jest urządzenie do transmisji sygnałów analogowo – cyfrowych. Użytkownik ma możliwość dokonywania korekt w ustawieniach podczas wyścigu, błędy są sygnalizowane wizualnie i dźwiękowo jak również poziom naładowania ma sygnalizację świetlną. Rzeczą bardzo istotną jest 100 % wodoodporność urządzenia.

Waga 24+167 g

Przerzutka tylna – jest wykonana z aluminium i włókien węglowych. Wyglądem zbliżona do wyższych grup jednak znacznie inna (pod względem wyglądu) od dotychczasowego standardu „linkowego”. Producent zadbał o zapewnienie precyzji przy zmianie przełożeń stosując czujnik „Magnetic Hall Sensor Resolver”. Każda zmiana przełożenia to 100% precyzji. System pozwala na szybką zmianę przełożenia na najniższe / najtwardsze, co w warunkach wyścigowych jest najważniejsze.

Waga : 255 g, (system linkowy – waga 209 g)

Przerzutka przednia. Korpus przerzutki wykonany jest z technopilimeru co ma mieć przełożenie na trwałość i lekkość. Producent tak opisuje przerzutkę: „A powerful punch in a tiny package” ( „potężne uderzenie w małym opakowaniu”). Tym razem istotną sprawą oprócz samej precyzji i szybkości zmiany przełożenia jest działanie przerzutki nawet w sytuacji kiedy następuje zacięcie łańcucha.

Waga: 149 g, (system linkowy – 92 g)

Korby Power Torque System. Campagnolo w przypadku ATHENY 11S EPS daje więcej możliwości „kolorystycznych” niż w wyższych grupach. Możemy wybrać korby karbonowe o wadze 640 g, aluminiowe czarne lub srebrne o wadze 736 g. Tarcze posiadają 8 stref ułatwiających zmianę przełożenia w górę i 2 strefy do zmiany w dół, co wiąże się ze specjalnym kształtem zębów i samej tarczy.

Hamulce – model „Skeleton”. Producent oferuje wersję „dual pivot” i „mono/dual pivot”. W przypadku dual mamy oba hamulce w tym samym systemie z tą samą dużą mocą hamowania. Wersja połączona mono i dual to: tył w wersji dual i mocniejsze hamowanie, a przód wersja mono i delikatniejsze hamowanie. Campagnolo w modelu ATHENA 11 S EPS oferuje również dwie wersje kolorystyczne – czarną i srebrną

Waga: dual pivot – 331 g, mono/dual pivot – 306 g

Co jeszcze dostajemy od Campagnolo ?

Na oficjalnej stronie (www.campagnolo.com) dostępne jest 5 poszczególnych etapów w postaci krótkich filmików jak instalować system w rowerze. To dobry i ciekawy materiał dla kogoś kto się zna na technicznych aspektach, ale co ważne również dla każdego kto ma zamiar zakupić nowy system i montować go w swoim rowerze. Warto najpierw obejrzeć filmiki i upewnić się że rama którą użytkujemy nadaje się do montażu nowych urządzeń. Dobrym rozwiązaniem będzie więc skonsultowanie się z fachowym serwisem.

Ceny nowej grupy ATHENA 11S EPS niestety ale na dzień dzisiejszy nie znam. Dla podpowiedzi – grupa SUPER RECORD EPS – czyli najwyższa kosztuje ponad 12 800 PLN.

Piotr Leśniewski

Foto: www.campagnolo.com

Poprzedni artykułPoland Bike: Finał Sezonu Szosowego na Służewcu
Następny artykułBarometr Tomasza Jarońskiego
Pomysłodawca, założyciel i właściciel naszosie.pl. Z wykształcenia ekonomista, kilkanaście lat zarządzający oddziałami banków. Pracę w „korpo” zakończył w 2013 i wtedy to zdecydował poświęcić się tylko pasji. Na szosie jeździ amatorsko od ponad 20 lat. Mąż i ojciec dwóch synów.
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Najstarsze
Najnowsze
Inline Feedbacks
View all comments